Yüksek katma değerli gemiler için tasarım ve mühendislik çözümleri sunan bir gemi tasarım ofisi olan Artı Mühendislik’te projeler genellikle platform seviyesinde oluyor. Birçok feribot, kimyasal tanker, yüzer enerji santrali, yolcu gemileri ve genel kargo gemilerinin A’dan Z’ye tüm tasarımlarını gerçekleştiriyorlar. Artı Mühendislik kurucu ortağı ve İstanbul Denizcilik Teknolojileri Kümelenmesi Başkanı Gökhan Ulusoy, Artı Mühendislik bünyesinde gerçekleştirilen faaliyetler hakkında bilgi verdi.
İçinde mega yatlar, balık çiftlikleri, balıkçılık gemileri bulunan bir tasarım…
Birçok farklı projede birden yer alabildiklerini vurgulayan Gökhan Ulusoy, “Birçok feribot, kimyasal tanker, yüzer enerji santralleri, yolcu gemileri ve genel kargo gemilerinin A’dan Z’ye tüm tasarımlarını gerçekleştirmekteyiz. Bazen de ana tasarımını yapmadığımız farklı projelerde yardımcı tasarımcı olarak çalışmaktayız. Detay tasarım, imalat projelerinin oluşturulması gibi işler yapmaktayız. Örneğin Norveç’ten gelen bir projenin detay çözümlerini üretmekteyiz. Bunların içinde mega yatlar, balık çiftlikleri, balıkçılık gemileri, purse seiners tipi kuzey Avrupa denizlerinde avlanan balıkçı gemilerinin yer aldığı projelerin detay tasarımlarını yapmakta ya da o tasarımlara ilave iş gücü olarak katkıda bulunmaktayız” dedi.
25 yıl boyunca bakım gerektirmeyecek dünyadaki ilk otonom sistem çelik balık çiftliği
Üzerinde çalıştıkları projeler hakkında bilgi veren Ulusoy, şöyle konuştu: “Şu anda Teknopark’ta aynı anda yürütmekte olduğumuz 3 projemiz bulunmaktadır. Bunlardan ilki Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayi Başkanlığı’nın (SSB) açtığı 200 ton kapasiteli akaryakıt gemisinin tasarımıdır. Bu tasarımı bitirmek üzereyiz, Altınova’da Özata Tersanesi’nde ilk etapta 4 adet olarak inşa edilmektedir. Bunun haricinde bir mega yat projemiz bulunmaktadır. Mega yatta detay dizayn anlamında hizmet vermekteyiz. Bir başka projemiz de balık çiftliği projemiz... Bu proje dünyada ilk otonom sistem, çelik bir balık çiftliğidir. 72 metre çapında, 50 metre yüksekliğinde silindirik bir yapıya sahip olan bir çiftlik, 25 yıl boyunca bakım gerektirmeyecek.”
“Otomatik yemleme sistemi dahi bulunuyor”
Balık çiftliği projesi hakkında detaylı bilgi veren Ulusoy, “Balık çiftliği balıkların yetiştirildiği, büyütüldüğü ardından hasat edildiği yapılara denmektedir. Genellikle balık çiftliklerinde somon balıkları üretilmektedir. Yerli balık çiftlikleri genelde bir körfezde çembersel bir ağ içindedir ve elle ya da ilkel yöntemlerle balıklar beslenmektedir. Ancak bizim üzerinde çalıştığımız sistemde, çelik bir yapı içerisinde, açık denizlerde dahi çalışılabilecek zorlu deniz koşullarına dayanıklı bir sistem geliştirilmiştir. Aynı zamanda bu otonom, üzerinde otomatik yemleme sistemleri olan bir çiftliktir... Bunun ana tasarımı Norveçli bir firma tarafından yapılmıştır, bizim katkımız detay tasarımlardır. İmal edilebilmesi için gerekli olan tasarımlar tamamlanmaktadır. Özetle onlar konsepti geliştirdiler, ana resimleri ve başlıca tasarımları oluşturdular, geriye kalan, geminin imal edilebilmesi için gerekli tüm detay tasarım çalışmalarını biz yaptık” diye konuştu.
“200 ton motorin akaryakıt gemisinin alt yüklenicisi olduk”
Çalıştıkları askeri akaryakıt gemisi projesinin ise hidrostatik, hidrodinamik, mukavemet sistem tasarımları dahil olmak üzere A’dan Z’ye tüm tasarımlarını yaptıklarını dile getiren Ulusoy, şöyle konuştu: “3 boyutlu tasarımlarını yaparak imalat resimlerini oluşturmaktayız. Bizim yaptığımız bilgiler ışığında tersane imal etmektedir. Bu akaryakıt gemisi 200 ton motorin, 36 ton tatlı su taşıyabilmektedir. Diğer büyük gemilerin yakıt ihtiyacını karşılamak için üretilmiş bir gemidir. Bu proje gemi, SSB’nin açtığı bir ihale sonucunda Desan-Özata iş ortaklığı tarafından alınmıştır. Biz de bunun tasarım alt yüklenicisi olduk.”
“İstanbul Denizcilik Teknolojileri Kümelenmesi ile kamuda bilinirliği artırmak istiyoruz”
Aynı zamanda İstanbul Denizcilik Teknolojileri Kümelenmesi’nin Başkanı olan Gökhan Ulusoy, kümelenmenin faaliyetleri hakkında şu bilgileri verdi: “İstanbul Denizcilik Teknolojileri Kümelenmesi’nin kuruluş amacı üyeler arasında iş birlikleri oluşturmak, sektörde karşılaşılan sorunları güç birliği ile çözebilmek, lobi faaliyetleri oluşturmak, kamuda bilinirliği artırmak ve bu alana dikkat çekmek… Kümelenmemiz, başta gemi tasarım ve elektrik-elektronik firmaları olmak üzere denizcilik sektöründe teknoloji üreten tüm firmalara açıktır. Tüzük gereği kobi ölçeğinden büyük firmalar kabul edilmemektedir.”